Gdzie i jak złożyć wniosek o rozłożenie mandatu na raty w 2022?

2022 rok przyniósł nowe taryfikatory mandatów. Większość kwot to niebagatelny wzrost cen sięgający 100%. Kierowcy łamiący przepisy drogowe muszą być przygotowani na sporej wysokości kwoty za różnorodne przewinienia w trakcie jazdy. Zdarza się dość często, że bardzo wysokie kary znacznie przekraczają domowy budżet wielu osób. Przysłowiowe schody zaczynają się szczególnie wtedy, gdy w krótkim czasie kierowca popełni kilka wykroczeń, co skutkuje to mandatem o zbyt wysokiej sumie pieniężnej, która może okazać się niemożliwa do jednorazowej spłaty. Zbawienna wtedy okazuje się możliwość rozłożenia mandatu na raty, o co może ubiegać się każdy kierujący. Częstym zjawiskiem jest ubieganie się o predyspozycje do spłaty na maksymalnie 10 rat. Niejednokrotnie zdarza się jednak, że kwota jest na tyle wysoka, że można wnioskować również o zwiększenie okresu uregulowania zaległych należności.

Jakie kroki należy podjąć, aby móc rozłożyć mandat na raty?

  • Pierwszym podstawowym punktem, który należy spełnić, jest przyjęcie kary. Jest to bardzo ważny aspekt, gdyż odmowa mandatu jest równoznaczna z przekazaniem sprawy do sądu, co działa nadal na niekorzyść winnego. Wiąże się to nie tylko z rozprawami sądowymi, utratą czasu oraz zwykle nakazem zapłaty kary za przewinienie, ale także dodatkowymi kosztami, które trzeba uiścić wraz z kwotą wypisanego mandatu.

  • Następnym koniecznym krokiem jest złożenie wniosku z prośbą o rozłożenie mandatu na raty do odpowiedniego urzędu wojewódzkiego. Dokument ten powinien zawierać dokładny opis aktualnej sytuacji finansowej łamiącego przepisy oraz wszelkie powody uniemożliwiające jednorazową zapłatę kary. Co ważne, wniosek ten należy złożyć w ciągu 7 dni od daty otrzymania mandatu. Pismo może być przekazane do urzędu osobiście lub wysłane przy pomocy poczty, najlepiej poleconym listem, gdyż dostarczenie dokumentu gwarantuje dowód wysłania. W przypadku mandatu wystawionego przez Inspekcję Transportu Drogowego sprawę wniosek należy złożyć do głównego działu tejże instytucji.

Jak powinien wyglądać wniosek o rozłożenie mandatu na raty?

Jeśli w urzędzie brakuje gotowych wzorów wniosków, należy tego typu pismo przygotować odręcznie. Dokument ten, jak każda ważna prośba, powinien zawierać:

  • Miejsce oraz datę,
  • Dokładne dane urzędu, do którego składane jest pismo,
  • Informacje na temat winnego – dane teleadresowe,
  • Serię i numer otrzymanego mandatu,
  • Kwotę kary,
  • Wysokość oraz liczbę rat, o którą się ubiegamy,
  • Proponowany termin spłaty,
  • Czytelny podpis.

Dobrze jest też dokładnie opisać finanse osoby oraz wydatki, a do prośby należy zaś dołączyć wszelkie stosowne zaświadczenia potwierdzające ciężką sytuację finansową, która rzutuje na brak możliwości jednorazowej spłaty kary. Są to między innymi zaświadczenie o zarobkach, zaświadczenie z urzędu pracy – dotyczy bezrobotnych lub zaświadczenie z zusu – w przypadku emerytów oraz rencistów. Studenci zobowiązani są dostarczyć kserokopię legitymacji, rolnik adekwatne pismo z urzędu gminy, a wojskowi zaświadczenie z jednostki.