Czemu bank nie pobrał raty kredytu?

Kredyt to w obecnych czasach fantastyczne rozwiązanie dla wielu osób, których marzeniem jest własny dom, mieszkanie czy nowy samochód. Z uwagi na dość spore zapotrzebowanie na tego typu pożyczki oraz zróżnicowane preferencje klientów, na rynku można spotkać wielorakie placówki bankowe oferujące różne warunki umów kredytowych. Jednym z ważniejszych wymogów, który powinien zostać zawarty w dokumencie potwierdzającym pobór środków pieniężnych przez kredytobiorcę, jest metoda spłaty rat kredytowych. Automatyczny pobór określonej kwoty w wyznaczonym okresie lub możliwość samodzielnego przelewania środków na wskazany przez bank numer konta to jeden z najpopularniejszych i najwygodniejszych obecnie sposobów spłat. Na pierwszą metodę decydują się najczęściej osoby, ceniące funkcjonalne i korzystne rozwiązania.

Automatyczna spłata kredytu – kluczowe aspekty

Decydując się na pobór środków pieniężnych z placówki bankowej w ramach kredytu gotówkowego bądź hipotecznego, każdy kredytobiorca powinien otrzymać jeden egzemplarz umowy, która zawiera sprecyzowane informacje - w tym także indywidualne, ustalone przez klienta warunki spłaty. Równie ważnym dokumentem jest dołączony do umowy szczegółowy harmonogram spłat, na którym widnieją wyliczone kwoty, zgodnie z wcześniej zdefiniowanym rodzajem rat – rosnące, malejące lub stałe, uzupełnione ostatnią ratą wyrównującą. Dodatkowym aspektem ustalanym przez pracownika banku bezpośrednio z kredytobiorcą jest dzień, w którym rata może zostać pobrana z konta. Wskazana data może być dowolnym dniem miesiąca, najdogodniejszym dla klienta – może to być przykładowo kolejny dzień po wpływie wynagrodzenia na konto bankowe.

Dlaczego bank nie pobiera pieniędzy w ustalonym terminie?

Istnieją tylko dwie sytuacje, w których bank nie może pobrać pieniędzy z konta kredytobiorcy. Są to:

  • Brak wystarczającej ilości środków pieniężnych na koncie – jedna z najczęściej spotykanych niedogodności. Może się ona wiązać z niekontrolowanymi i nieprzewidzianymi wcześniej okolicznościami losu typu utrata zdrowia lub pracy. Wiele placówek wymaga natomiast założenia specjalnego konta technicznego, z którego ściągane będą comiesięczne należności. To z kolei, mimo wygodnego, automatycznego systemu poboru rat, zobowiązuje klienta do przelewania środków na wymieniony wcześniej rachunek, w celu uzupełnienia salda na określoną w harmonogramie kwotę, o czym wielu kredytobiorców zwyczajnie zapomina. W przypadku braku wystarczającej ilości środków pieniężnych na koncie bank jedno lub dwukrotnie ponawia próbę poboru raty. Jeśli jednak sytuacja nie ulega zmianie, placówka próbuje kontaktować się bezpośrednio z klientem.
  • Zdarzająca się niezwykle rzadko awaria automatycznego systemu – za procedurę poboru odpowiedniej liczby środków pieniężnych odpowiada sprecyzowany, cyfrowy system bankowy. Jeśli więc dojdzie do jakichkolwiek problemów z uiszczeniem comiesięcznego zobowiązania, warto wiedzieć, że może to być związane z błędem w systemie. Sytuacji tej winien jest zazwyczaj bank, przez co kredytobiorca nie ponosi żadnych konsekwencji.

Przyjmując na siebie zobowiązanie kredytowe, niezależnie od wybranej metody spłaty, warto pamiętać o rzetelnym i terminowym uiszczaniu comiesięcznych należności. W ten sposób można uniknąć niechcianych kosztów, do których należą często większa prowizja czy dodatkowe odsetki. Skrupulatność i sumienność z pewnością będzie brana też pod uwagę w przypadku chęci zaciągnięcia kolejnej pożyczki gotówkowej lub hipotecznej w przyszłości.