Niezależnie od tego, czy masz zamiar zaciągnąć kredyt gotówkowy, czy hipoteczny, powinieneś ze szczególną dokładnością zapoznać się nie tylko z harmonogramem spłaty, ale także z dostępnymi sposobami regulowania comiesięcznych należności. Wiele zaś osób zadaje sobie często pytanie: czy raty można spłacić z innego konta? Odpowiedź na pytanie jest bardzo prosta – oczywiście, że jest to możliwe. Najważniejsze jest jednak, aby rata trafiła na właściwy rachunek bankowy. Każdy kredytobiorca otrzymuje potwierdzenie pobrania zobowiązania, w której zapisany jest unikalny numer rachunku, który jest przypisany do konkretnej umowy. W dokumentach powinno być także jasno określone, co należy umieścić w tytule przelewu. Nierzadkim zjawiskiem jest przekazanie klientowi specjalnego szyfru, który należy wpisać, dokonując przekazania kwoty na rachunek bankowy. Połączenie unikalnego kodu z umową kredytową pozwoli na automatyczne przypisanie przychodzącego przelewu do konkretnej usługi. Jeśli zaś zdarzy się sytuacja, w której klient nie otrzyma gotowego tytułu, warto dokładnie go sprecyzować. Pomoże to uniknąć problemów z bankiem, gdyż z łatwością uda się przydzielić kwotę do danego kredytobiorcy i jego zobowiązania.
Dostępne sposoby spłaty rat kredytowych
- Zlecenie stałe – jeden z najchętniej wybieranych sposobów spłaty zaciągniętych środków pieniężnych. Doskonale sprawdza się, jeśli kwoty raty kredytu są stałej wysokości. Nie ma to większego znaczenia, z jakiego konta pieniądze zostaną wysłane. Aby jednak płatność była realizowana cyklicznie, muszą być wprowadzone podstawowe dane, w tym kwota przelewu oraz jego tytuł, numer rachunku bankowego odbiorcy i jego nazwa, a także data rozpoczęcia i zakończenia zlecenia.
- Tradycyjny przelew na rachunek bankowy – najszybsza, bezgotówkowa metoda spłacania między innymi rat kredytowych. Wystarczy zalogować się na swoje konto i wykonać jednorazowy przelew do banku, z którego został zaciągnięty kredyt.
- Przekaz pocztowy – jeden z łatwiejszych sposobów spłaty należności. Środki pieniężne wystarczy przekazać listonoszowi, przesłać za pomocą specjalnego blankietu lub udać się do placówki poczty polskiej. Należy pamiętać o numerze umowy kredytowej bądź specjalnym kodzie, który trzeba umieścić w tytule przelewu, który jest niezbędnym elementem tej operacji.
- Wpłata dokonywana w kasie banku – w tym przypadku należy udać się do konkretnego oddziału banku i wpłacić pieniądze. Metoda ta daje 100% pewność, że środki zostaną odpowiednio zaksięgowane, a przede wszystkim będą wpłacone w terminie.
- Automatyczny pobór pieniędzy z konta – rozwiązanie to opiera się na spłacie należności ze specjalnie założonego konta technicznego. Kredytobiorca otrzymuje numer rachunku do spłaty, na który należy przelewać odpowiednią ilość środków – tak, aby wystarczyło na pokrycie każdej kolejnej raty. Metoda jest na tyle wygodna, że klient nie musi pamiętać o terminie spłaty kredytu, gdyż bank zrobi to za niego.
Jak więc wynika z powyższego zestawienia, nieistotne jest, z jakiego konta zostaną przelane środki na spłatę kredytu. Najważniejsze jest, aby pieniądze te trafiły na odpowiedni rachunek bankowy i zostały przypisane do unikalnej umowy. Jeśli zdarzy się, że należności trafią na inne konto, wówczas bank może naliczyć kredytobiorcy odsetki karne. Warto więc ze szczególną dokładnością kontrolować każdy przelew oraz regularnie spłacać obowiązkowe należności.