Zakupy na raty to fantastyczne udogodnienie, które umożliwia praktycznie każdej osobie stanie się szczęśliwym posiadaczem danego towaru. Niewątpliwą zaletą nabycia sprzętów, materiałów i innych rzeczy na raty, jest otrzymanie artykułów handlowych bez konieczności jednorazowego pozbywania się wszelkich nagromadzonych oszczędności. Niezależnie jednak od tego, czy zakup dokonany został w sklepie stacjonarnym, czy też online, może dojść do sytuacji, w której konsument nie będzie w pełni zadowolony z nabycia dóbr handlowych. Równoległą okolicznością jest także uszkodzenie zakupionego towaru bądź jego nieprawidłowe działanie łączące się z brakiem możliwości korzystania z danego artykułu. Z pomocą wówczas przychodzi artykuł 27 ustawy o prawach konsumenta, zawierający uprawnienie do zwrotu nabytego towaru w ciągu 14 dni od daty jego otrzymania. Prawo to obowiązuje zarówno w przypadku zakupów na raty, jak i w trakcie jednorazowej finalizacji za gotówkę. Dodatkowym atutem tego przywileju jest odstąpienie od umowy bez podawania przyczyny i bez jakichkolwiek kosztów z tego tytułu. Z powyższych informacji wynika więc, że wymiana artykułów zakupionych na raty nie jest możliwa, jednakże furtkę stanowi możliwość zwrotu towaru w ciągu 14 dni.
Co należy zrobić, aby zwrócić towar zakupiony na raty?
- Najistotniejszym aspektem, którego należy dopilnować, jest data, gdyż klient ma tylko 14 dni na zwrot – liczone od dnia otrzymania zakupionego towaru,
- Mailowo bądź listownie poinformować sprzedawcę w sklepie o chęci odstąpienia od umowy, a następnie oddać zakupiony artykuł, przedstawiając tym samym dowód zakupu,
- Skontrolować, czy firma, która udzieliła konsumentowi kredytu na zakup towaru, została poinformowana o wygaśnięciu umowy. Przekazanie tych informacji jest obowiązkiem sprzedawcy. Lepiej jednak na bieżąco trzymać rękę na pulsie, aby wyeliminować ryzyko nagłych powiadomień i stresujących ponagleń w związku ze spłatą wcześniej ustalonych rat,
- W przypadku spłacenia pierwszej raty kredytu za zakupiony towar, warto dopilnować, aby firma zwróciła wpłacone środki w ustalonym przez nią czasie
O czym warto pamiętać, chcąc dokonać zwrotu towaru zakupionego na raty?
Kluczowym aspektem, mającym ogromny wpływ na zwrot zakupionego towaru, jest jego wygląd oraz stan techniczny. Należy pamiętać, że przedsiębiorca może zastrzec sobie prawo do braku możliwości zwrotu zakupionego sprzętu, artykułu bądź materiału. Dotyczy to szczególnie towarów autorskiego pomysłu – mebli zamówionych pod zamówienie, ze szczególnym uwzględnieniem wszelkich preferencji klienta, drogiej sukni uszytej na miarę, czy też torebki z trwałego materiału. Zwracany artykuł powinien być także w idealnym stanie, nie powinien posiadać żadnych śladów użytkowania i najlepiej, aby był również zapakowany w oryginale opakowanie. Prawo konsumenta zawarte w 27 artykule jest więc rewelacyjną możliwością, z której zapewne korzysta wiele osób. Dobrze jest jednak dokładnie przemyśleć zakup, aby uniknąć przykrych sytuacji oraz dodatkowego stresu związanego z formalnościami podczas zwrotu produktów.